Naše orodje za upravljanje vašega dovoljenja za uporabo piškotkov začasno ni na voljo. Zato lahko manjkajo nekatere funkcije, ki potrebujejo vaše soglasje za uporabo piškotkov.
PORABA IN EMISIJE.
BMW EFFICIENT DYNAMICS: MERILNI POSTOPKI ZA PORABO GORIVA IN CO₂ EMISIJ.
Poraba goriva in emisije CO₂ pri novih vozilih so določene prek standardnega postopka. Septembra 2018 je predhodno veljaven Novi evropski vozni cikel (NEDC) nadomestil bolj realen vozni cikel z imenom WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Tega dopolnjuje test RDE (Real Driving Emission - emisije pri dejanski vožnji), ki meri škodljive snovi, oddane neposredno na cesti. Z novimi postopki preverjanja lahko potrošniki bolje ocenijo porabo in emisije svojega vozila v prihodnosti. Na tej strani lahko pridobite tudi koristne informacije glede učinkovitosti dizelskih motorjev.
Poraba goriva in emisije CO₂ pri novih vozilih so določene prek standardnega postopka. Septembra 2018 je predhodno veljaven Novi evropski vozni cikel (NEDC) nadomestil bolj realen vozni cikel z imenom WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Tega dopolnjuje test RDE (Real Driving Emission - emisije pri dejanski vožnji), ki meri škodljive snovi, oddane neposredno na cesti. Z novimi postopki preverjanja lahko potrošniki bolje ocenijo porabo in emisije svojega vozila v prihodnosti. Na tej strani lahko pridobite tudi koristne informacije glede učinkovitosti dizelskih motorjev.
5 DEJSTEV O PRESKUSNEM POSTOPKU WLTP.
- 01 Nova zakonsko določena meritev porabe WLTP ima bolj praktično podlago.
- 02 Preizkusi potekajo v daljšem časovnem obdobju, med večjimi hitrostmi in bolj dinamičnim napredovanjem.
- 03 Standardne vrednosti novega merilnega postopka so bližje številkam porabe realnega sveta.
- 04 V vašem priključnem hibridu BMW vam usmerjeni usmerjevalni hibrid pomaga učinkovito vožnjo, ko je vključena navigacija.
- 05 Od aerodinamike do lahke konstrukcije: vozila BMW ponujajo številne tehnologije za povečanje učinkovitosti.
MERILNA TEHNIKA WLTP.
Natančen preskusni postopek za pridobitev čim bolj realnih vrednosti za porabo goriva in emisije CO₂.
Merilna tehnika WLTP temelji na globalno zbranih, dejanskih podatkih vožnje, kar se odraža v vrednostih, ki so bolj realne. To med drugim pomeni na novo opredeljene, znatno strožje preskusne pogoje, večje hitrosti in bistveno daljši čas trajanja preskusa (30 namesto 20 minut).
Za natančnejše določanje emisij CO2 so v preskusnem postopku vključene tako standardne kot tudi dodatne opcije opreme za vozilo. Za vsak tip vozila bosta zato na voljo dve vrednosti: najnižja in najvišja možna normirana vrednost porabe glede na aerodinamiko, maso in kotalni upor. Zahvaljujoč WLTP boste lahko bolje ocenili porabo in emisije CO2 vozila. V primeru posebne konfiguracije vozila bo neposredno prikazana posamezna normirana vrednost. V primeru posebne konfiguracije vozila bo neposredno prikazana posamezna normirana vrednost. Tudi s tem preskusnim postopkom bodo odstopanja v realnem svetu še vedno možna. Ne glede na to so vsakodnevna poraba in emisije CO2 še naprej odvisne od različnih topografskih in vremenskih pogojev ter osebne tehnike vožnje. Nanje vplivajo tudi prometne razmere, trenutna natovorjenost vozila in uporaba električnih porabnikov, kot je klimatska naprava. Ena stvar zagotovo drži: preskusni pogoji so zdaj bolj realni kot prej, zaradi česar je na papirju mogoče pričakovati večje vrednosti za porabo goriva in emisije CO2 oziroma manjše dosege pri električnih vozilih. Vendar to nima nobenega negativnega vpliva na dejansko porabo ali doseg. BMW Group je vseskozi dejaven na področju razvoja novih tehnologij, ki bi izboljšale porabo in doseg.
Vsa vozila BMW Group, ki jih je mogoče naročiti v državah EU-28+, so homologirana skladno z merilno metodo WLTP.
V Nemčiji zakonodajalec določa, da se morajo vrednosti, izmerjene v okviru metode WLTP, na začetku navajati tudi z izračunom, ki se sklicuje na vrednosti preskusnega postopka NEDC. V zvezi s tem je Evropska komisija razvila korelacijsko tehniko, ki je v enaki meri zavezujoča za vse proizvajalce avtomobilov.
Ta faza je namenjena poenostavitvi prehoda. Njeno trajanje bo odvisno od zadevne nacionalne zakonodaje in se bo zato spreminjalo od države do države.
Od meseca septembra 2018 so vsi proizvajalci avtomobilov zakonsko zavezani k izvajanju preskusov skladno z WLTP za vsa vozila, prodana v Evropski uniji, pa tudi v Švici, Turčiji, Lihtenštajnu, Izraelu in na Norveškem (EU-28+).
Od meseca januarja 2021 pa bodo morale vse države, ki so sprejele zakonodajo EU za registracijo vozil, izdajati in objavljati vrednosti WLTP za vsa vozila.
POJASNILO WLTP NA VIDEOPOSNETKU.
Ti filmi vas obveščajo o najbolj pomembnih dejstvih za merilno tehniko WLTP.
WLTP V PRIMERJAVI Z NEDC.
Izvedite več o razlikah med starim in novim preskusnim postopkom.
Preskusni postopek | NEDC | WLTP | |
---|---|---|---|
Trajanje preskusa | 20 min. | 30 min. | |
Preskusna razdalja | 11 km | 23,2 km | |
Čas, porabljen v mirovanju | 25 % | 13 % | |
Faze preskusa | V naselju, zunaj naselja, (kombinirana) | Nizka, srednja, visoka, zelo visoka, (kombinirana); dodatno "City" za električna vozila in vozila s priključnim hibridnim pogonskim sklopom | |
Hitrost | Povprečna: 34 km/h Največja: 120 km/h | Povprečna: 46,6 km/h Največja: 131 km/h | |
Temperatura ob zagonu | 20–30 °C; zagon hladnega motorja | 14 °C (preskušeno pri 23° C, korigirano za 14° C). Zagon hladnega motorja | |
Dodatne opcije opreme | Niso upoštevane. | Vse opcije opreme so upoštevane glede na njihov vpliv na aerodinamiko, maso in kotalni upor. |
DEJANSKE EMISIJE, KI NASTAJAJO MED VOŽNJO (RDE).
Realno merjenje emisij onesnaževal pri vozilu, ki se pelje po cesti.
Od sredine meseca maja 2016 so meritve dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo (RDE), obvezne za vse proizvajalce vozil v Evropski uniji, pa tudi v Švici, Turčiji, Lihtenštajnu, Izraelu in na Norveškem. Pri preskusnem postopku RDE se emisije onesnaževal, kot so trdni delci in dušikovi oksidi (NOx), merijo neposredno med vožnjo na cesti. Ta metoda določa povprečne vrednosti emisij, ki jih je mogoče pričakovati med vsakodnevno vožnjo.
Da bi se raven onesnaževal med vsakodnevno vožnjo še dodatno zmanjšala, BMW Group v svojih modelih uporablja različne tehnologije za zmanjšanje izpušnih plinov.
Ukrepi BMW BluePerformance zmanjšujejo izpust dušikovih oksidov pri dizelskih motorjih. Z uvedbo 6-valjnih dizelskih motorjev nove generacije od leta 2020, je shranjevalni katalizator, nameščen blizu motorja, nadomeščen s še učinkovitejšim sistemom selektivne katalitične redukcije (SCR), tudi v neposredni bližini motorja. Posledično se pretvorba NOx še izboljša, zlasti med mestno vožnjo. Drugi katalizator SCR, ki je kot prej nameščen na podvozju vozila, zagotavlja dodatno podporo in ima, odvisno od modela vozila, svoj sistem odmerjanja AdBlue.
BMW Group je bil prvi proizvajalec, ki je v serijsko proizvodnjo vpeljal kombinacijo shranjevalnega katalizatorja NOx in sistema SCR. Z vzpostavitvijo dvojnega odmerjanja AdBlue, BMW znova postavlja nove standarde pri čiščenju izpušnih plinov in zmanjšanju onesnaževal.
Poleg tega so dizelska vozila že od leta 2006 serijsko opremljena s filtri za trdne delce za zmanjševanje drobnih delcev. Tudi pri bencinskih modelih se posebni filtri za trdne delce zdaj vgrajujejo v vseh serijah.
BMW proizvaja vozila, skladna s standardom EU6d, od 01. 10. 2020, kar je tri mesece pred pravno zavezujočim datumom 01. 01. 2021. V nasprotju z EU6c pa standard za emisije izpušnih plinov EU6d zdaj določa tudi mejne vrednosti za število delcev in dušikove okside v preskusnih postopkih RDE.
EU6d tako zagotavlja, da je vaše vozilo skladno s trenutno najstrožjimi mejnimi vrednostmi emisij v EU.
MOTORJI S TEHNOLOGIJO BMW TWIN POWER TURBO.
Zmogljivi in učinkoviti: bencinski in dizelski motorji BMW.
Inovativni bencinski in dizelski motorji s tehnologijo BMW TwinPower Turbo tvorijo osrednji del vsakega BMW. Združujejo najnovejše sisteme vbrizgavanja goriva, popolnoma spremenljivo krmiljenje moči in inovativno tehnologijo turbopolnilnika.
Bencinski motorji BMW TwinPower Turbo.
Inovativni trivaljni bencinski motor z izjemno uglajenostjo, štirivaljni bencinski motor in vrstni šestvaljni bencinski motor BMW TwinPower Turbo, večkratni dobitnik nagrade "Engine of the Year/motor leta" – vsi po vrsti postavljajo standarde. Družina motorjev BMW EfficientDynamics se v svoji najnovejši generaciji odlikuje s še večjo varčnostjo, nižjimi emisijami in večjo močjo od svojih predhodnikov.
Da bi povečali učinkovitost in dinamiko, ta inovativni paket, ki pomeni mejnik v strategiji BMW EfficientDynamics, združuje najnovejšo tehnologijo visokotlačnega vbrizgavanja goriva in popolnoma spremenljivo krmiljenje ventilov Valvetronic, vključno z dvojnim VANOS-om z inovativno tehnologijo turbopolnilnika. Rezultat je posebej učinkovit pogonski sistem, ki prepričljivo ponazarja priznano strokovno znanje BMW na področju konstrukcije motorjev.
Dizelski motorji BMW TwinPower Turbo.
Dizelski motorji BMW TwinPower Turbo utelešajo sistematično izvajanje načela BMW EfficientDynamics, ki združuje najboljše vrednosti pri varčnosti, izkoristku energije in voznih lastnostih z nizko porabo goriva. O njihovi učinkovitosti in dinamiki ni prav nobenega dvoma. Hkrati trivaljni dizelski motorji BMW TwinPower Turbo, ki nastopajo kot idealni vstopni motorji, inovativni štirivaljni dizelski motorji BMW TwinPower Turbo in še posebej zmogljivi vrstni šestvaljni dizelski motorji BMW TwinPower Turbo opravljajo svoje delo z izjemno nizkimi emisijami in malo trenja. Največji užitek v vožnji je torej zagotovljen. Dizelski agregati z lahko aluminijasto konstrukcijo družine motorjev BMW EfficientDynamics vključujejo turbinsko polnjenje s spremenljivo geometrijo turbinskih lopatic. Za vbrizgavanje goriva pa je odgovorno neposredno visokotlačno vbrizgavanje prek skupnega voda najnovejše generacije.
DIZELSKI MOTORJI BMW: PROGRESIVNI IN UČINKOVITI.
Dizelski motor ni le pomemben gonilnik gospodarstva, temveč je tudi zelo učinkovit pogon. Zahvaljujoč inovativni tehnologiji vbrizga AdBlue se emisije dušika sodobnih dizelskih vozil BMW pomikajo proti nič. Dodatni postopki čiščenja izpušnih plinov se uporabljajo za nadaljnje zniževanje emisij škodljivih snovi. Posledično je dizelski motor učinkovit pogonski sistem, zlasti za voznike, ki redno vozijo na daljše razdalje. Znotraj BMW Group so vse vrste pogona podvržene istočasnemu nadaljnjemu razvoju in izboljšanju.
STVARI, KI JIH MORATE VEDETI O DIZLU.
Ne glede na to, ali govorimo o stroškovni učinkovitosti ali učinkovitosti, obstaja veliko dobrih razlogov, ki podpirajo sodobne dizelske motorje. Vendar pa je še vedno pogosto prisotno pomanjkanje dejstev in zalednih informacij. Oblikujte si lastno mnenje s pregledom informacij glede teme dizelskega pogonskega sistema in emisij škodljivih snovi, ki so navedene tukaj.
Dizel in okolje
Evropska unija in številne druge države po vsem svetu so se obvezale, da bodo znatno zmanjšale emisije toplogrednih plinov (CO2). Dizelski motor ima pomembno vlogo pri doseganju tega podnebnega cilja: konec koncev lahko dizelska vozila predstavljajo dober ogljični odtis na podlagi svoje manjše porabe. Dizel, ki je skladen z evropskim emisijskim standardom Euro 6, na primer proizvede približno 15 % manj CO2 kot primerljivi model z bencinskim motorjem. Ob upoštevanju tega so dizelski avtomobili v Evropi v zadnjih 20 letih prihranili približno 1.000.000.000 ton CO2. Zahvaljujoč filtrom za trdne delce, ki jih BMW serijsko vgrajuje že od leta 2006, delež dizelskih vozil, ki prispevajo k emisijam trdnih delcev v zvezi z motorjem, praktično ni več pomemben.
Trdni delci in filtri za delce
Trdni delci so poimenovanje, ki se uporablja za vse trdne snovi, razširjene v zraku. Naravni viri so erozija, fini prašni delci, vulkanski izbruhi in tudi cvetni prah. Viri, ki jih povzročajo ljudje, poleg cestnega prometa vključujejo še zračni in ladijski promet ter industrijo. Približno 20 % trdnih delcev, ki nastanejo, so posledica avtomobilov, vendar bolj zaradi obrabe pnevmatik in turbulenc kot pa zaradi izpušnih plinov. Zahvaljujoč filtrom za trdne delce, ki jih BMW Group vgrajuje že od leta 2006, naša vozila skoraj nimajo več emisij trdnih delcev, ki jih proizvajajo motorji.
Kaj točno je CO₂?
Ogljikov dioksid je toplogredni plin, ki nastane na primer z zgorevanjem premoga, dizla, bencina, zemeljskega plina in lesa. V naravi ima pomembno vlogo za presnovo mnogih živih organizmov in rastlin. Presežek CO2 pomembno prispeva k učinku tople grede in s tem k podnebnim spremembam. V Evropski uniji je promet odgovoren za nekaj manj kot 30 % vseh emisij CO2, od tega cestni promet predstavlja 72 %. Brez dizelskega goriva, ki zaradi svoje majhne porabe oddaja manj CO2 kot bencinski motor, bi bile vrednosti CO2 bistveno višje.
Kaj pomeni NOx?
NOx je skupno ime za dušikove okside, plinaste dušikove okside (N). Previsoke koncentracije NOx obremenjujejo naša pljuča in lahko škodujejo rastlinam. Dušikovi oksidi nastajajo pri visokotemperaturnem zgorevanju goriv, pa tudi premoga, olja, lesa in odpadkov. Med letoma 1990 in 2017 so se emisije NOx zaradi cestnega prometa zmanjšale za več kot 60 %. Posledično je delež skupnih emisij NOx zaradi cestnega prometa v letu 2017 znašal pribl. 37,5 %. BMW se opira na večstopenjski postopek zmanjševanja dušikovih oksidov, ki se je do danes izkazal kot izjemno učinkovit. Poleg zmanjšanja emisij pri delovanju motorja in recikliranju izpušnih plinov to predvsem vključuje naknadno obdelavo izpušnih plinov s kombinacijo NSC (shranjevalnega katalizatorja dušikovih oksidov) in sistema SCR (selektivne katalitične redukcije). Sistem SCR v sodelovanju s temperaturo izpušnih plinov in vbrizgavanjem AdBlue pretvarja strupene dušikove okside v nestrupeni sestavini vode in dušika.
Pri novem šestvaljnem dizelskem motorju BMW je prejšnji zelo učinkovit sistem naknadne obdelave izpušnih plinov, sestavljen iz shranjevalnega katalizatorja NOx, DPF (filtra za trdne delce) in SCR, nameščenega na podvozju vozila, nadomeščen s sistemom s še večjim potencialom delovanja. Tukaj sistem SCR (na osnovi DPF) v neposredni bližini motorja deluje v sodelovanju s sistemom SCR na podvozju, da bi zajel čim večje območje delovanja motorja z optimalno pretvorbo NOx. To je tudi podlaga za vse prihodnje standarde izpušnih plinov.Standard emisij izpušnih plinov EU
Standard izpušnih plinov EU določa mejne vrednosti emisij skladno s tipom vozila in motorjem. Vsako leto morajo nova vozila izpolnjevati vse strožje predpise o izpušnih plinih za pridobitev homologacije. Najsi gre za dizelski ali bencinski motor, vsa nova vozila BMW Group izpolnjujejo standard izpušnih plinov Euro 6. Emisijski razred svojega vozila, ki je pomembna za EU-homologacijo, boste našli v razdelku V9 certifikata o EU-homologaciji.
Okoljska območja
Da bi izpolnili mejne vrednosti emisij EU v močno onesnaženih mestih in dolgoročno izboljšali kakovost zraka, imajo nekatera evropska mesta okoljska območja ali območja z malo emisijami, kjer veljajo omejitve v prometu. Odvisno od posamezne države lahko vozila v ta območja vstopijo le pod določenimi pogoji, na primer če posedujejo emisijsko nalepko ali izpolnjujejo določene emisijske razrede. Najsi gre za dizelski ali bencinski motor, vsa nova vozila BMW Group izpolnjujejo standard izpušnih plinov Euro 6 in so tako odobrena za vožnjo v večini evropskih okoljskih območij.
Emisijska nalepka
Emisijska nalepka vsebuje podatke o emisijskem razredu vozil EURO. V nekaterih evropskih mestih, kot je Berlin, je potrebna, če želite vstopiti v okoljska območja z zmanjšanimi emisijami. Trenutno se vozilom izda rdeča, rumena ali zelena emisijska nalepka, ali pa zanje sploh ni predvidena glede na raven onesnaževal, izpuščenih v ozračje. Nova vozila BMW Group vsa izpolnjujejo emisijski standard Euro 6 in se jim ob registraciji izda zelena emisijska nalepka. S tem ste upravičeni, da lahko s svojim novim BMW vozite v večini okoljskih območij v Evropi.
FAQ – MERILNE METODE ZA PORABO IN EMISIJE.
Vaša vprašanja. Naši odgovori.
Kaj je WLTP?
Kratica WLTP pomeni globalno usklajeni preskusni postopek za lahka vozila.
Vključuje nov preskusni postopek za bolj realno določanje porabe goriva in vrednosti emisij CO2 vozil, ki je od meseca septembra 2018 pravno zavezujoč za vsa vozila. WLTP nadomešča prej veljavni preskusni postopek NEDC.Kaj je vozni cikel WLTP?
Poraba in emisije vozila so med drugim odvisne tudi od načina vožnje. Zato se v okviru WLTP podatki o vožnji zbirajo na globalni ravni. S pomočjo teh podatkov se določijo štiri reprezentativne faze z različnimi povprečnimi hitrostmi: nizka (low), srednja (medium), visoka (high) in zelo visoka (extra high). V vsaki od teh faz se različno močno pospešuje in zavira, dela postanke itd., da bi se ponazorile čim bolj realne okoliščine vsakdanjega sloga vožnje. Kombinacija teh faz nato privede do voznega cikla, ki se v proizvajalčevih podatkih sporoči kot kombinirana vrednost. Ker se električna in hibridna vozila uporabljajo predvsem v mestnih območjih, imajo v svojem voznem ciklu tudi peto fazo, to je City. Izračuna se iz povprečnih hitrosti nizke (low) in srednje (medium) vrednosti.
Kaj pomeni WLTP zame?
Uvedba WLTP pomeni, da objavljene vrednosti porabe goriva in emisij CO2 kažejo bolj točne približke vrednostim dejanske vožnje. Poleg tega upoštevanje dodatne opreme v preskusnem postopku WLTP nadalje prispeva k bolj realnim vrednostim, saj temelji na vaši osebni konfiguraciji vozila. Hkrati pa bolj realne vrednosti pomenijo tudi večjo porabo goriva in višje emisije CO2 za vozila z motorjem z notranjim zgorevanjem ter manjše dosege za električna vozila in priključne hibridne. Skladno z nacionalno zakonodajo lahko to privede do višjih davkov na CO2.
Kaj je RDE?
Kratica RDE pomeni dejanske emisije, ki nastanejo med vožnjo. To je novi preskusni postopek za določanje onesnaževal, kot so dušikovi oksidi (NOx) in trdni delci. Ključna značilnost je, da se meritev izvaja med vožnjo na cesti v realnih voznih razmerah in ne v laboratoriju. V ta namen se na izpuh preskusnega vozila pritrdi tako imenovan prenosni sistem za merjenje emisij (na kratko PEMS).
Kaj je EU6?
Euro 6 je ime trenutnega standarda emisij izpušnih plinov za onesnaževala. V primerjavi z EU5 določa nižje mejne vrednosti za emisije trdnih delcev in dušikovih oksidov. Emisijski standard EU6c, ki je stopil v veljavo v mesecu septembru 2018*, predpisuje nižje mejne vrednosti za vsebnost trdnih delcev pri vozilih z bencinskimi motorji v primerjavi z EU6b. Enake mejne vrednosti veljajo za vozila z dizelskimi motorji v okviru cikla tako za standard EU6b kot EU6c. Emisijski standard EU6d-TEMP, ki je začel veljati v mesecu septembru 2019*, in prihodnji standard EU6d, ki bo stopil v veljavo z mesecem januarjem 2021*, skladno z RDE spet nekoliko znižujeta mejne vrednosti za dovoljeno vsebnost trdnih delcev in dušikovih oksidov.
* Velja za nova vozila. Za nove tipe vozil veljajo novi emisijski standardi eno leto prej.Kaj pomeni selektivna katalitična redukcija (SCR)?
Da bi vrednosti emisij izpušnih plinov vozila še dodatno zmanjšali, se v izpušni sistem dizelskih motorjev dovaja tekoči amonijak, imenovan AdBlue®. Selektivna katalitična redukcija (SCR) z AdBlue® zmanjša dušikove okside do 90 %. Ostanejo le še vodna para, dušik in CO2. Ostanejo le še vodna para, dušik in CO2.
Kaj je BluePerformance?
BMW uporablja tehnologijo BluePerformance, da še nadalje zmanjša emisije dušikovih oksidov v svojih vozilih. Zahvaljujoč tej tehnologiji je mogoče dodatno optimizirati emisijske vrednosti dizelskega pogona. Vsi štirivaljni dizelski motorji imajo poleg filtra za trdne delce in shranjevalnega katalizatorja dušikovih oksidov (NOx) tudi katalizator SCR (selektivna katalitična redukcija) z vbrizgavanjem AdBlue® za znatno zmanjšanje dušikovih oksidov v izpušnih plinih. Z uvedbo 6-valjnih dizelskih motorjev nove generacije od leta 2020 je shranjevalni katalizator, nameščen blizu motorja, nadomeščen s še učinkovitejšim sistemom selektivne katalitične redukcije (SCR), tudi v neposredni bližini motorja. Posledično se pretvorba NOx še izboljša, zlasti med mestno vožnjo. Drugi katalizator SCR, ki je kot prej nameščen na podvozju vozila, zagotavlja dodatno podporo in ima, odvisno od modela vozila, svoj sistem odmerjanja AdBlue.
Kaj je filter za trdne delce?
Filter za trdne delce je ukrep za zmanjšanje trdnih delcev, prisotnih v dizelskih in bencinskih motorjih.
Kaj pomeni WLTP za električna in hibridna vozila?
Ker se električna in hibridna vozila uporabljajo predvsem v mestnih območjih, WLTP poleg štirih faz, kot so nizka, srednja, visoka in zelo visoka, zanje zagotavlja še ločeno peto fazo, in sicer fazo City. Dodatna faza združuje hitrosti faz, ki najbolje odražata vožnjo z avtomobilom v mestnih območjih: nizke in srednje. Tako je mogoče podajati bolj realne podatke o dosegu.